New Kids on The Block: Ako zaujať Generáciu Z?
Každá generácia predstavuje špecifický typ konzumenta, ktorý sa vo veľkej miere odlišuje od tých, ktorí boli pred ním a ktorí prídu po ňom. Zatiaľ čo väčšina marketingových aktivít bola donedávna sústredená hlavne na Milleniálov a Generáciu X, dnes je na vzostupe úplne nová skupina konzumentov vyžadujúca trochu iný marketing, Gen Z. Ako generácia, ktorá vyrástla vo svete hyperkonektivity tak so sebou prináša zaujímavé komunikačné trendy a značky musia od základov prekopať spôsob, akým sa v online priestore prezentujú.
Porozumejte svojmu publiku
Post-Millenials, alebo tiež Zoomers, dnes predstavujú najnovšiu a zároveň najrýchlejšie rastúcu skupinu konzumentov na trhu. Narodení medzi rokmi 1997 a 2012, predstavitelia Gen Z sú skutočnými “Digital Natives”. Bez problémov navigujú online svetom a adaptácia na nové trendy nie je pre nich žiadnou výzvou. Ich pozornosť sa síce neustále skracuje, no aj pár sekúnd im stačí na to, aby sa zorientovali na obsahom presýtených platformách.
Hovorte ich jazykom
Kľúčom k úspechu je spôsob komunikácie, ktorému Gen Z rozumie. Musíte preto používať jazyk, ktorý oni sami používajú na každodennej báze. Začnite sledovať tvorcov z radov Gen Z a venujte pozornosť ich prejavu, slovníku a humoru. Tu však musíte byť opatrní, nič totiž nie je menej cool ako snaha byť cool. Preto nerobte nič nasilu a zbytočne to nepreháňajte – pamätajte, Gen Z si váži autenticitu. A pokiaľ s tým máte problém, tak do vášho tímu jednoducho vezmite jedného z nich.
Využite silu videa
Najviac preferovaným formátom Gen Z je jednoznačne video. Majte však na pamäti, že na zaujatie vášho publika máte len 8 sekúnd, vytvárajte preto krátke a pútavé videá, ktoré sú ľahko zdieľateľné. Môžete uverejňovať rôzne návody, výzvy, produktové prezentácie, obyčajné “video-momentky”, alebo sa vydajte cestou influencer marketingu. Dôležité je však vybrať influencerov, ktorí sú relevantní pre vaše publikum. Spolupráca so správnymi influencermi pomôže zvýšiť povedomie o značke a získať dôveru tejto generácie.
Vybudujte silnú osobnosť značky
Dajte zbohom hard-sell stratégiam, dokonale upravenému obsahu a zdĺhavým textom. Práve tu končí tradičný marketing, Gen Z chce vidieť značky, ktoré sú odvážne, majú silný hlas a neboja sa postaviť sa za to, v čo veria. Pokiaľ teda vybudujete značku, s ktorou sa táto generácia stotožní, s marketingom jednotlivých produktov si nebudete musieť dať veľa práce.
Zdieľajte ich hodnoty
Gen Z si zakladá na spoločenskej zodpovednosti a od značiek očakáva rovnaký prístup. “Cancel Culture” je preto dnes tvrdou realitou, pred ktorou nie je nikto v bezpečí. Ak aj náhodou spravíte prešľap, nesnažte sa ho skryť, otvorene si chybu priznajte a príjmite za ňu zodpovednosť. Gen Z túto úprimnosť určite ocení. Buďte preto otvorení a pripravení na dialóg s vašimi zákazníkmi. Snažte sa vybudovať si s nimi vzťah a preukázať, že si vážite ich názory a spätnú väzbu.
Zaužívané techniky mierenia v kontexte marketingu a reklamy s príchodom tejto generácie strácajú na účinnosti. Značky tak musia pri tvorbe stratégie zaujať holistický prístup, aby sa stali atraktívnymi a prilákali úplne nový druh konzumenta. Ak sa však podarí dobre porozumieť ich potrebám a správne nastaviť komunikačnú stratégiu, odmenou je lojálny zákazník, ktorý bez problémov zaujme rolu advokáta značky a bude ďalej šíriť jej posolstvo ako svoje vlastné.