Mikromomenty: Okamihy, ktoré sa rátajú

od | 11. júl, 2023

mikromomenty

Smartfóny sú súčasťou našich životov už niekoľko rokov, v kontexte komunikácie a dostupnosti informácií znamenali revolúciu, ktorá marketérov núti neustále prichádzať s novými stratégiami pri snahe o dosahnutie svojich cieľov. Podľa najnovších prieskumov vykoná jeden užívateľ cez Google v priemere tri až štyri vyhľadávania denne, čo celkovo predstavuje až 8,5 miliardy vyhľadávaní. A keďže až 61 % z nich pochádza z mobilných zariadení, Google prišiel ešte v roku 2015 s konceptom mikromomentov. V tomto článku si preto povieme, čo vlastne mikromomenty sú, aké majú využitie a ako ich čo najlepšie implementovať do našej marketingovej stratégie.

Čo sú teda mikromomenty?

Mikromomenty sú rýchle, reflexívne a zámerom riadené rozhodnutia, na základe ktorých vykoná spotrebiteľ vyhľadávanie na internete pomocou svojho smartfónu. Tie môžu vzniknúť  na po akomkoľvek podnete, marketéri musia tieto okamihy predvídať v dostatočnom predstihu a vytvoriť taký obsah, ktorý spotrebiteľa v danom momente uspokojí. Google rozlišuje medzi štyrmi typmi mikro-momentov: 

“Chcem vedieť” momemty vznikajú vtedy, keď spotrebiteľ hľadá odpoveď na konkrétnu otázku alebo informáciu o produkte či službe. Pokiaľ je značka v takejto chvíli prítomná vo výsledkoch vyhľadávania ako zdroj odpovede na túto otázku, môže na svoju stránku priniesť úplne nových spotrebiteľov, ktorí by ju inak nenavštívili. 

“Chcem ísť” momenty sú také chvíle, kedy spotrebiteľ hľadá miesto, kam sa plánuje vybrať. Môže ísť o reštauráciu v okolí, lacný pobyt pri mori, alebo najbližšie odchody autobusov, vo svojej podstate tak ide o to, aby vás našli nie len virtuálne, ale aj fyzicky. 

“Chcem spraviť” momenty vznikajú, keď sa chcú ľudia niečo naučiť. Zvyčajne hľadajú videá, ktoré im poskytnú presný návod, preto musia mať značky silnú prítomnosť na vizuálnych platformách, ako sú YouTube, Instagram, Tik Tok alebo Facebook. 

“Chcem kúpiť” momenty nastanú vtedy, keď si chce spotrebiteľ kúpiť konkrétny produkt alebo službu. Značka ich musí preto presvedčiť, že je tou správnou voľbou, prípadne im s nakúpom pomôcť. 

Pokiaľ spotrebiteľ nenájde to, čo hľadá, veľmi rýchlo stránku opustí. Aby ste teda mohli využiť ich silu na plno, musíte veľmi dobre poznať svojho cieľového spotrebiteľa. A keď viete, čo hľadá, môžete sa patrične pripraviť. Ako? 

1. Optimalizujte všetko, čo sa dá

Presne tak, sila mikromomentov spočíva v optimálnom zážitku spotrebiteľa. A nehovoríme teraz len o klasickom SEO, v tomto prípade je totiž kľúčovou optimalizácia pre mobilné zariadenia a hlasové vyhľadávanie. Taktiež nesmiete zabudnúť zohladniť aj rýchlosť načítania stránky a reklám, ktoré sa na nej vyskytuju. Čas, ktorý spotrebiteľ na vašej stránke strávi musí byť využitý najlepšie, ako sa dá. Snažte sa ponúknuť jasný, stručný obsah, konkrétne odpovede na otázky, ktoré spotrebiteľ hľadá a v neposlednom rade pútavý dizajn ľahký na navigáciu. 

2. Vyberte vhodnú formu obsahu

Nezabúdajte, že máte len osem sekúnd, aby ste spotrebiteľa svojím obsahom zaujali, preto im musíte odpovede na otázky či ponuku služieb poskytnúť rýchlo a jednoducho. Nemáte čas všetko dopodrobna vysvetľovať v rozvláčnych textoch, buďte struční a hovorte k veci. Kombinujte texty s pútavými vizuálmi, infografikami, alebo sa vydajte cestou videa, ktoré je dnes najpreferovanejším formátom. Nech už je vaším cieľovým spotrebiteľom ktokoľvek, musíte byť na kanáloch, ktoré ľudia používajú a s obsahom, ktorý chcú vidieť.

3. Pracujte s dátami, ktoré máte

To, že vašu stránku navštívi niekto poprvýkrát ešte neznamená, že o ňom nič neviete. Využite preto dáta, ktoré ste nazbierali z prechádzajúcich návštevníkov, držte sa trendov, ktoré ste zaznamenali a prispôsobte im váš obsah nie len z  pohľadu formy, ale aj fekvencie a miesta, kde obsah uverejníte. A majte na pamäti, že každý nový zákazník znamená nový set dát, ktorý môžete využiť vo svojich ďalších aktivitách. Nebojte sa preto svoju stratégiu neustále upravovať v závislosti od nadobudnutých vedomostí o svojom cieľovom publiku.

Mikromomenty sú pre značky skvelou prležitosťou, ako zvýšiť konverzie, dozvedieť sa viac o zámeroch spotrebiteľa, formovať jeho preferencie, získať lojalitu a odlákať záujem od konkurenčných značiek. Aj keď ich síce nevieme úplne vždy predvídať, je treba byť na ne aspoň pripravený.